گوج گنو

برداشتهای احسان و ایمان رضائی

گوج گنو

برداشتهای احسان و ایمان رضائی

لینک عذرخواهی سردار رشید در خبرگزاری مهر

سردار رشید مطرح کرد:
رسانه ها از صحبتم برداشت غلطی داشتند/از مردم هرمزگان عذرخواهی می کنم
بندرعباس - خبرگزاری مهر: جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: رسانه ها از صحبتهای بنده در همایش نیروی دریایی راهبردی برداشت نادرستی داشتند و هدف من به هیچ وجه بی احترامی به ساحت مردم شریف هرمزگان نبوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار سرلشکر غلامعلی رشید صبح پنجشنبه در مراسم رژه نیروهای مسلح استان هرمزگان در نخستین روز از هفته دفاع مقدس، بیان داشت: بزرگداشت دفاع مقدس، بزرگداشت یک تجاوز نیست بلکه بزرگداشت حماسه بزرگ و مقاومت مردمی ملت ایران است. ملتی که در اوج مظلومیت در مقابل دشمنان ایستاد و سرانجام طعم تلخ شکست را به صدام و حامیانش تحمیل کرد.

وی ادامه داد: در سه قرن گذشته مفهوم جنگ همواره برای ملت ایران مفهومی تلخ و همراه با شکست بوده است. به عنوان مثال درجنگهای ایران و روسیه ملت ایران پس از12 سال مقاومت و دفاع از مرزهای شمالی کشورمان در نهایت به علت بی کفایتی حاکمان قاجار شکست خوردند.

جانشین فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به تغییر مفهوم جنگ پس از انقلاب، اظهار داشت: در دفاع مقدس مفهوم جنگ در کشورمان به مفاهیمی همچون برادری، وحدت و شهادت تبدیل شد و دفاع مقدس راه روشنی را در برابر نسل جوان قرار داده است.

سردار رشید افزود: درحال حاضر برای نخستین بار در تاریخ ایران قدرت دفاعی کشورمان به بالاترین حد خود آن هم از مسیر دینی و استقلال رسیده و با این نیروی دفاعی در صورت تجاوز، ایران را به قتلگاه متجاوزین تبدیل خواهیم کرد.

وی با اشاره به ارتقای قدرت ایران درمنطقه، عنوان کرد: آمریکایی ها در حال حاضر با دادن بیش از 50 هزار کشته و زخمی در عراق شکست خورده اند و دولتی هم که در عراق روی کار آمده، دولتی شیعی و کاملا همسو با ایران است.

جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به تجارب مسئولان نظام از دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری و دیگر مسئولان نظام توانستند با تجارب دفاع مقدس حداقل از وقوع پنج جنگ در 22 سال گذشته جلوگیری کنند و خوشبختانه ملت ایران امروز به الگویی برای کشورهای منطقه تبدیل شده و بیداری اسلامی کشورهای اسلامی را فراگرفته است.

سردار رشید در بخش دیگری از سخنانش به برداشت غلط برخی رسانه ها ازصحبت هایش در همایش نیروی دریایی راهبردی اشاره کرد و بیان داشت: متاسفانه ازسخنان بنده درآن همایش رسانه ها به گونه ای برداشت کردند که انگار بنده به ساحت مردم هرمزگان بی احترامی کرده ام در حالی که اصلا چنین قصدی نداشتم و منظورم چیز دیگری بوده است.

وی اضافه کرد: استان هرمزگان از لحاظ مولفه های قدرت نه تنها چیزی کم ندارد بلکه با وجود مناطق دریایی مهم کشور و وجود یک پایگاه بسیار قوی هوایی و واحدهای مختلف نظامی یکی از استانهای قدرتمند کشور در زمینه مسائل نظامی محسوب می شود.

جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: حرف من در آن همایش این بود که استان هرمزگان در برخی زیرساختها همانند راه، آب و برق و بهداشت و درمان دارای مشکلاتی است و بنده برای رفع این مشکلات جلساتی را با وزیران بهداشت، نفت و راه برگزار کردم تا هرچه سریعتر مشکلات این استان و مردم برطرف گردد.

سردار رشید با اشاره به حضور 30 هزار نفر از پرسنل نیروی دریایی به همراه خانواده هایشان در جاسک، تصریح کرد: برای استقرار این جمعیت درآینده شهرستان جاسک نیاز به بازسازی برخی زیرساختهایش از جمله آب سالم دارد و من  همواره به دنبال رفع این مشکلات بوده ام.

وی عنوان کرد: منظورم به هیچ وجه جدایی دو شهرستان از هرمزگان نبوده و به علت اینکه در توضیح این مسئله ناتوان بودم و مردم دچار سوء تفاهم شدند از تمامی مردم شریف هرمزگان عذرخواهی می کنم.

  http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1414489

عذر خواهی رسمی سردار رشید از مردم هرمزگان

چندی پیش پس از سخنرانی سردار رشید جانشین رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در همایش نیروی دریایی راهبردی، تعدادی از فعالان فرهنگی و هنری استان به نشانه اعتراض به اظهارات سردار در خصوص ضعف استان های ساحلی و تغییر نقشه تقسیمات کشوری که بر برنامه چندین ساله تجزیه استان هرمزگان صحه می گذاشت بیانیه ای را منتشر کردند که در آن تقاضای عذرخواهی از مردم استان را مطرح نمودند و این درحالی بود که سردار بدلیل همین اظهارات از مردم استان بوشهر عذرخواهی کرده بود اما در خصوص  عذر خواهی  ازمردم استان هرمزگان اظهار نظری نداشت . اما امروز در آغازین روز هفته دفاع مقدس سردار در اقدامی شجاعانه  ضمن حضور در مراسم رژه نیروهای مسلح  استان به مثال یک سرباز واقعی میهن اسلامی از بروز و ظهور هرگونه سوء تفاهم نسبت به اظهارات خود در همایش مذکور در پیشگاه سربازان میهن و خانواده های معظم شهدا و مردم استان عذرخواهی خود را ابراز نمودند لینک خبر

معرفی یک فیلمساز ( علی رضایی)

 علی رضایی

متولد 1327 شهرستان میناب

 رضایی دوران  تحصیلات ابتدایی را در شهرستان میناب سپری کرد تا کلاس 9 دبیرستان در میناب بود.

 برای ادامه تحصیل به بندرعباس آمد . بعد از پایان دوره متوسطه وارد دانشسرا شد  و شغل معلمی را انتخاب کرد.

بعد از مدتی برای گذراندن دوران سربازی به  تهران رفت.

حضور در تهران سبب آشنایی بیشتر او با  سینما شد .

در سال 1355 با  سید حسن بنی هاشمی آشنا شد  و قرار می گذارند کار مشترکی را با هم انجام دهند که این اتفاق نمی افتد.

در سال 1355 اقدام به خریدن یک دوربین 8 م.م کرد .

طبق گفته های خودش:

( سال 1355 در جشنواره سینما آزاد که در شیراز برگزار می شد شرکت کردم و در آنجا با فیلم های آقای پرویز کیمیاوی  آشنا شدم و تاثیر عجیبی بر من گذاشت)

البته  علی رضایی از سال 1345 کار تئاتر را شروع کرده بود  و به سبب استعداد وافرش  در زمینه نمایشنامه نویسی  به سرعت پله های تئاتر ایران را طی می کند .

به شکلی که او را یکی از پایه گذاران  تئاتر فعلی  هرمزگان می دانند.

ایشان از پایه گذاران انجمن نمایش هرمزگان هستند. علی رضایی در سال 1362 طبق دعوتی که از او شد   سرپرستی انجمن سینمای جوان بندرعباس، که تا آن سال وجود نداشت را عهده دار شد .

در واقع راه اندازی سینمای جوان فعلی بندرعباس توسط ایشان و به کمک آقایان نعیمی و رنجبر صورت گرفت .

او  در سال های 63-1362اقدام به برگزاری کلاسهای آموزش فیلمسازی برای هنرجویان علاقه مند به سینما در شهر بندرعباس  کرد.

علی  رضایی در سال 1363 برای اینکه هنرجویان انجمن سینمای جوان و شاگردانش  در آن مقطع بهتر با  مقوله فیلمسازی آشنا شوند اقدام به ساخت فیلم (دکه) می کند.

 به قول خودش:

(کلاس درس ما در پشت دوربین و سر صحنه در محله های شهر بندرعباس برگزار می شد.

ما هم فیلم را می ساختیم و هم  بچه های کلاس، سر صحنه از نزدیک این کار را لمس می کردند و  آموزش می دیدند.)

 علی رضایی بیشتر عمر خود را در سینما صرف آموزش کرده است و بعد از فیلم دکه دو فیلم دیگر به نام «اشتر» و«خاک افلاک» که هر دوی آنها به سفارش جهاد سازندگی بوده است می سازد ..

 رضایی بیشتر در زمینه نوشتن در سینما فعالیت می کند و بر اساس متن های ایشان فیلمهای مستند و کوتاه زیادی تولید شده است که از جمله آنها می توان به فیلمهای :

همسفر افتو – به کارگردانی آقای منیری

چاووش -  به کار گردانی  جعفر پناهی

و   فیلم های مستند متعدد  دیگر که آقای رضایی   گفتار متن (نریشن) برای آنها نوشته است .

بیشتر حوزه فعالیت علی رضائی  در تئاتر هرمزگان بوده که برای متن های خود جایزه  جشنواره فجر را هم دریافت کرده است و به جرات می توان گفت  آقای رضایی تاثیر بسیار زیادی بر  افراد بعد از خود نهاده است.

شاگردانی همچون کوروش گرمساری – محمود عسکری – رضا کمالی و خیلی از هنرمندان موفق استان هرمزگان از شاگردان ایشان هستند.

علی رضایی از  سال 1375 به مدت 7 سال  سمت مدیریت فرهنگسرای شهید آوینی که خود پایه گذار آن بود را بر عهده داشت  . همچنین  رضایی استاد دانشگاه پیام نور - دانشگاه هرمزگان  - مرکز آموزش عالی فرهنگیان - دانشکده علوم پزشکی بوده است .

 آقای علی  رضایی هم اکنون سمت ریاست   حوزه هنری استان هرمزگان را بر عهده دارند.

(از کتاب تاریخچه سینمای هرمزگان گردآوری احسان و ایمان رضائی)

معرفی یک فیلمساز ( مهدی عطایی دریایی )

مهدی عطایی دریایی
متولد 1336 بندرعباس
دارای مدرک کارشناسی فلسفه و کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر
مهدی  عطایی بعد از گذراندن دوران تحصیل در سال های 1353 وارد عرصه هنری بخصوص تئاتر می شود.
او در سال  1355  در کلاسهای آموزشی  سینمای آزاد شرکت کرد و مشغول فیلم سازی شد .
 مهدی عطایی در سینمای آزاد بندرعباس بین سالهای 1355 تا 1358 پنج فیلم را کارگردانی و نویسندگی کرده است
فیلم سرانجام  8 م.م در سال 1355
فیلم فقط یک راه  8 م.م در سال 1355
فیلم تعلق 8 م.م در سال 1356
فیلم بی بری   8 م.م 1356
 مهدی عطایی  دریایی در سال 1356 یک تله تئاتر بر اساس نمایشنامه ای از خودش  و کارگردانی تلویزیونی آقای سید محمد عقیلی جلوی دوربین می برد. این تله تئاتر   از تولیدات رادیو و تلویزیون مرکز خلیج فارس بود .
همچنین آقای عطایی بعد از انقلاب فیلمی را با موضوع ترور شهید یوسف دقت در بندرعباس کار می کند که هیچ نتیجه ای از این فیلم دسترس نیست.
طبق گفته های آقای عطایی:ایشان با دیدن آثاری از کیارستمی – کیمیاوی و شهید ثالث جذب سینما شده است .بخصوص فیلم (پ مثل پلیکان ) و سازدهنی امیر نادری بر روی او تاثیر گذاشته اند
مهدی عطایی می گوید:  از مشقت های فیلم سازی در آن زمان این بود که  دوربین های 8 م.م  تمام کار پس تولید آن در کشور آلمان انجام میشد و فیلمها یکبار برای ظهور و یکبار دیگر هم  به علت نداشتن ضبط صدا ی همزمان ما را مجبور می کرد  فیلم ها را  پس از فیلمبرداری به کشور آلمان بفرستیم  منتظر بمانیم فیلمهای به  بندرعباس  برگردند تدوین آنها  را آغاز می کردیم  و دوباره فرستاده می شد آلمان برای انجام صداگذاری  .
مهدی  عطایی هم اکنون دبیر آموزش و پرورش و رئیس  اسبق انجمن نمایش استان هرمزگان است . (از کتاب تاریخچه سینمای هرمزگان گرد آوری احسان و ایمان رضائی)

عکس آخر از مجید جمشیدی

تفاوت ما بندر عباسی ها با جیرفتی ها

تجمع‌ مردم جیرفت در اعتراض به یک سریال

فرهنگ > تلویزیون  - ایسنا نوشت:

صبح روز‌ چهارشنبه تعدادی از فرهنگیان، هنرمندان و اصحاب رسانه شهرستان جیرفت با حضور اعتراض‌آمیز در مقابل فرمانداری جیرفت، خواستار توقیف توهین‌های آشکار در جریان پخش سریال «شهر دقیانوس» تولید شبکه یک شدند.

در این تجمع فرهنگیان و اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان اعلام کردند تا حداقل مسئولان شهرستان واکنشی نسبت به این مهم نشان ندهند تا حصول نتیجه موضوع را پیگیری خواهند کرد.

ابراهیم غنچه‌پور فرماندار جیرفت ضمن حضور در جمع معترضین با آن‌ها به گفت‌وگو پرداخت.

فرماندار جیرفت گفت:‌ «این شهرستان دارای قدمت بیش از هفت هزار ساله است که از تمدن‌های بین‌النهرین، مصر و سومر پیشه گرفته و آثار به دست آمده گواه این مطلب است.»

نماینده دولت در شهرستان جیرفت تصریح کرد: «فرهنگ جیرفت یک فرهنگ معتبر و شناخته شده در ایران و جهان است که متاسفانه این مهم درجریان پخش سریال «شهر دقیانوس» دستخوش رفتارهای مغرضانه و غضب‌آلود قرار گرفته است.»

وی گفت: «ما اعتقاد داریم که شروع این سریال بازتاب منفی داشته و این توهین آشکار به مردم شهیدپرور و ولایت‌مدار است که فرهنگی مغایر با این شهرستان در رسانه ملی به نمایش گذاشته است.»

غنچه‌پور گفت: «همه حرکات و موضوعات چه از نظر گویش و چه لهجه، پوشش لباس و فرهنگ با فرهنگ اصیل جیرفت فاصله دارد و این جفای بزرگی به مردم جیرفت است.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ‌«صداوسیما در جهت اصلاح یا توقیف این سریال اقدام کند تا این موضوع باعث تاثر و تالم خانواده معظم شهدا و مردم ولایتمدار جیرفت نشود.»

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت: ‌»همه این موضوعات و اعتراضات مردمی به مسئولان امنیتی و اطلاعاتی کشور و مراجع ذی‌ربط از جمله مدیریت شبکه یک سیما اعلام شده که مسئولان ذی‌ربط قول مساعد داده‌اند تا این موضوع بررسی و اصلاح شود.»

همچنین فرهنگیان و خبرنگاران جیرفت با ارسال نامه‌ای به اداره کل فرهنگ و ارشاد جنوب استان خواستار رسیدگی به این مهم شدند.

از سوی دیگر بسیج دانشجویی، بسیج هنرمندان، اصناف و بازاریان، ‌خانواده معظم شهدا وایثارگران و سایر اقشار مختلف شهرستان جیرفت اعتراض خود را به نسبت توهین‌های آشکار رسانه ملی اعلام و با صدور بیانیه‌های مختلف خواستار پیگیری از سوی مراجع ذی‌ربط شدند.

هنرمندان و اصحاب رسانه جیرفت همچنین صبح روز چهارشنبه قصد داشتند با یک حرکت اعتراض‌آمیز در سطح شهر حضور بیابند که با واسطه‌گیری فرماندار و مراجع امنیتی شهرستان این موضوع با نشستی با مسئولان خاتمه یافت.

در پایان اصحاب فرهنگ و رسانه جیرفت به نمایندگی از مردم جیرفت خواستار رسیدگی رسانه ملی و دستگاه‌های ذی‌ربط نسبت به توقیف این سریال شدند. منبع خبر

اینجا سومالی نیست جاسک خودمان است !!!

دوست و هم استانی عزیز جاسکی ام می خواستم مطلب گلایه آمیزی  از مسئولان بنویسم ولی به این عکست که رسیدم خنده ات مرا ویران کرد !!! دستم به قلم نمی رود !! بخند و بخند و بخند

عکسهای بیشتر از  اصغر بشارتی در خبرگزاری مهر

شماره سوم اثر هنرمند

اثر هنرمند شماره 3 منتشر شد .
همراه با مطالبی از :
حمزه سلیم پور
فرهاد فرزاد
بنیامین جوادی
فرهاد محمدی
و
........

جای خالی هرمزگان

بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، علاوه بر تهران در هشت منطقه فرهنگی کشور برگزار می‌شود.

استان‌ها و شهرهای برگزار کننده عبارتند از : استان مازندران، شهرستان ساری ،استان آذربایجان غربی ـ شهرستان ارومیه ، استان خراسان شمالی ـ شهرستان بجنورد، استان اصفهان ـ شهرستان اصفهان، استان کهکیلویه و بویراحمد ـ شهرستان یاسوج، استان خوزستان ـ شهرستان اهواز، استان کرمانشاه ـ شهرستان کرمانشاه، استان سیستان و بلوچستان ـ شهرستان زاهدان.منبع خبر +

 جای خالی هرمزگان در این استانها جای تعجبی ندارد چون به قول دیالوگی از فیلم مرحوم علی حاتمی : همه چیزمان به همه چیزمان می آید !!!