گوج گنو

برداشتهای احسان و ایمان رضائی

گوج گنو

برداشتهای احسان و ایمان رضائی

نهمین جشنواره تصویر سال

راه یابی فیلم دست ساخته ایمان و احسان رضائی به نهمین جشنواره ملی تصویر سال ایران

لینک خبر +

یک توضیح و یک پیش نهاد


پیرامون غائله عکس و فیلم هرمزگان

 

 یک توضیح :

تا چند سال پیش تنها مرجع عکس در استان هرمزگان جایی به نام انجمن سینمای جوانان بندر عباس بود. واین نیاز بشدت احساس می شد که مدیریت عکس و فیلم باید از یکدیگر تفکیک شوند به خصوص این نیاز  برای رشد عکاسی استان بیشتر احساس می شد . فلذا بنده ( احسان رضائی اولین کسی بودم که حدود سه یا چهار سال پیش برای اولین بار این ایده را در محیط مجازی مطرح و منتشر کردم ( اسناد و مدارکش موجود است ) اما بعد ... ساختار انجمن سینمای جوانان ایران در همه جای کشور و در همه شعبات 60 گانه آن به این شکل است که آموزش فیلمسازی و عکاس در کنار هم انجام می شود و حدود چیزی نزدیک به 30 سال است که انجمن سینمای جوانان در کل کشور متولی برگزاری هفته های فیلم و عکس است . ( فلاش بک) کوروش گرمساری در سال 1383 بر اثر سانحه رانندگی دار فانی را وداع گفت و انجمن سینمای جوانان بند رعباس از سال 1384 برای پاسداشت نام او جشنواره ای تحت عنوان جشنواره فیلم و عکس اردیبهشت را پایه گذاری کرد تا هم اکنون هم ادامه دارد . لازم به ذکر است عنوان این جشنواره بر حسب تاریخ درگذشت مرحوم کوروش گرمساری فقید انتخاب شده است . ( فلاش فوروارد) دوستان حوزه عکس از ایده بنده این برداشت را داشتند که،این جدایی یعنی جدایی فیلم از عکس باید در جشنواره فیلم و عکس اردیبشهت صورت گیرد . که به نظر نگارنده یک اشتباه است .جشنواره ای  که سابقا مالکیتش در دست یک ارگان دیگری بوده و در واقع مولف آن جشنواره به حساب می آید را نباید مورد جرح و تعدیل قرار داد . فلذا در حال حاضر بر حسب بالا گرفتن اختلافات و گستره آن از پارسال تا امسال نگارنده با مشورت با چند تن از پیشکسوتان اهالی هنر استان از جمله استاد احمد کارگران طرحی را برای پایان خوش این این ماجرا پیشنهاد می کنیم و امیدواریم دوستان حوزه عکس و فیلم این موضوع را پذیرفته و غائله ختم به خیر شود

 

 

پیشنهاد : انجمن عکاسان هرمزگان جشنواره فیلم و عکس اردیبهشت هرمزگان را به انجمن سینمای جوانان بندر عباس که پایه گذار این جشنواره بوده واگذار کرده ،و به صورت مستقل جشنواره ملی عکس دیگری با هر اسم و عنوان دلبخواهی در تاریخ و زمان دیگری برگزار نماید . از آنجایی که انجمن عکاسان هرمزگان فراخوان جشنواره عکس  اردیبهشت سال 91 را منتشر نموده است و تعداد زیاد ی از افراد درآن شرکت کرده اند پیش نهاد می شود در طی یک تفاهم نامه ای فی مابین و با امضائ رئیس انجمن سینمای جوان و رئیس انجمن عکاسان هرمزگان و رئیس ارشاد هرمزگان می رسد جشنواره اردیبهشت به صورت موقت در سال 91 بخش فیلم آنرا انجمن سینمای جوانان برگزار نموده و بخش عکس آنرا انجمن عکاسان هرمزگان ، واز سال 1392 طبق طرح پیشنهادی جشنواره فیلم و عکس اردیبهشت هرمزگان را انجمن سینمای جوان متولی باشد و انجمن عکاسان هرمزگان نیز جشنواره مستقل دیگری با هر اسم وعنوان دیگری در تاریخ دلبخواه دیگری برگزار نماید و نگارنده معتقد است برگزاری دو جشنواره عکس حتی در سطح ملی هیچگونه ایرادی نخواهد داشت واین پتانسل درعکاسی استان موجود است  که حتی سالانه سه تا چهار جشنواره برگزار نماید و این یک امر طبیعی است . و همچنین هیچ ایرادی نخواهد داشت هر ارگان دیگری جشنواره فیلم با هر اسم عنوان دیگری برگزار نماید که این خود تنور رقابت بین فیلمسازان و علاقمندان به هنر سینما را گرمتر می کند . و این امور بدیهی که عرض شد در همه جای دنیا مرسوم است که یک شهر یا کشور سا لانه چندین جشنواره فیلم یا عکس برگزار نمایند  . به امید اینکه دوستان دو طرف به احترام استاد احمد کارگران ودوستان دیگری که پا در میانی کرده اند برای رفع این مشکل، این پیشنهاد را قبول کنند .

 

یک تسلیت

مدیریت وبلاگ گوج گنو بدینوسیله درگذشت پدر بزرگوار جناب آقای اصغر نریمانی  از هنرمندان خوب استان را به ایشان و خانواده محترمشان تسلیت عرض می نماید .

فراخوان هفتمین جشنواره ملی فیلم و عکس اردیبهشت هرمزگان

 انجمن سینمای جوانان بندر عباس فراخوان هفتمین جشنواره ملی فیلم و عکس هرمزگان را منتشر کرد . برای دیدن فراخوان به اینجا مراجعه کنید .

وبسایت انجمن سینمای جوانان بندر عباس

انجمن سینمای جوانان بندرعباس وبسایت رسمی خود را راه اندازی کرد .

آدرس سایت

الف

یک پیشنهاد به دوستان اهل موسیقی ، چهارمین شماره دو ماهنامه الف پرونده ویژه ای دارد با موضوع موسیقی تلفیقی و یادداشتهایی درباره   " منیر بشیر - انور براهیم - سیمون شاهین -واقیف مصطفازاده -ربیع ابوخلیل-بورهان اوکال و ....

و همچنین دو ترجمه از مهندس مسعود منصوری با موضوع سینما


جایزه بزرگ ادبی بوشهر

نخستین جشنواره ملی دوسالانه جایزه بزرگ ادبی بوشهر  ، یادمان چهره ماندگار شعر ایران زمین ، منوچهر آتشی-برگزار می شود .

 لازم به ذکر است بوشهر در ادبیات ایران ید طولایی دارد از جمله مشاهیر ادبی و هنری  این استان میتوان به :

هنری

  • همایون خرم، نوازنده ویولن، موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز سرشناس و پژوهشگر موسیقی ایرانی
  • محسن شریفیان، خواننده و آهنگساز و مولف چند کتاب در زمینهٔ موسیقی محلی و تاریخ موسیقی محلی بوشهر
  • حسین کشتکار بوشهری، خواننده
  • رحیم پوردرخش، خواننده و آهنگساز
  • اصغر قربانی، استاد برجسته موسیقی
  • برای آشنایی بیشتر با مشاهیر بوشهر اینجا را بخوانید 

همچنین تاریخ اولین چاپخانه  و روزنامه در بوشهر بر می گردد به 115 سال پیش (در سال 1318 ه.ق چاپخانه مظفری بوشهر تأسیس و راه اندازی شد. یک سال بعد نخستین روزنامه فکاهی در ایران با نام طلوع به سردبیری میرزا عبدالحمیدخان ثقفی متین السلطنه در بوشهر منتشر شد.) منبع + ومنبع


بیانیه در حمایت از خانه سینما

2 هزار نفر از اعضا جامعه اصناف سینمای ایران در حمایت از خانه سینما بیانیه ای منتشر کردند.

سینماگران هرمزگانی نیز از جمله امضا کنندگان این نامه هستند . متن کامل نامه و اسامی را

اینجا ببینید

اسب حیوان نجیبی است

اسب حیوان نجیبیست

توصیه می شودحتما  این فیلم را ببینید . فیلمی از عبدالرضا کاهانی . فیلم دارای  لحظات کمیک فراوانیست اصلا  این ایده و سوژه در کلیت خود کمیک  است  و به معنای واقعی کلمه طنز است طنزی که در زیر پوست خود تلخی فراوانی دارد . رضا عطاران در این فیلم یک سرو گردن بالاتر و قدرتمند تر ظاهر شده  عطارن کم کم دارد به آدم مهمی در سینمای ایران تبدیل می شود. منظور از مهم استار بودن نیست منظور کسییست که به همرا خود کاراکتری جدید وارد سینمای ایران می کند و ازین به بعد خیلی از فیلمنامه نویس ها براساس شخصیت رضا عطاران فیلمنامه می نویسند .

اسب حیوان نجیبیست یک فیلم اَبزورد (ابسورد) است . پر است از استعاره و کنایه برخی از دیالوگهای فیلم بشدت اروتیک هستند ! و حتی برخی از موقعیتها . احتمالا ممیزین وزارت ارشاد برای دادن مجور نمایش به این فیلم  زجر زیادی کشیده اند !

احسان میر حسینی در فجر

دو اثر احسان میرحسینی هنرمند  هرمزگانی به چهارمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر راه یافت.  ضمن تبریک به احسان عزیز در باره او بیشتر بخوانید 

نامه گابریل گارسیا مارکز به خوانندگانش

گابریل گارسیامارکز به سرطان لنفاوی مبتلاست و می‌داند عمر زیادی برایش باقی نیست و در نامه کوتاه زیر نیز از جهان و خوانندگانش خداحافظی کرده است..

  «اگر پروردگار لحظه‌ای از یاد می‌برد که من آدمکی مردنی بیش نیستم و فرصتی ولو کوتاه برای زنده ماندن به من می‌داد از این فرجه به بهترین وجه ممکن استفاده می‌کردم. به احتمال زیاد هر فکرم را به زبان نمی‌راندنم، اما یقینا هرچه را می‌گفتم فکر می‌کردم.

  ارزش هر چیزی را نه به دلیل قیمت که به دلیل نمادی که بود بها می‌دادم.

  کمتر می‌خوابیدم و بیشتر رویا می‌بافتم؛ زیرا در ازای هر دقیقه که چشم می‌بندیم، شصت ثانیه نور از دست می‌دهیم.

  راه را از‌‌ همان جایی ادامه می‌دادم که سایرین متوقف شده بودند.

  زمانی از بستر بر می‌خواستم که سایرین هنوز در خوابند.

  اگر پروردگار فرصت کوتاه دیگری به من می‌بخشید، ‌ ساده‌تر لباس می‌پوشیدم، در آفتاب غوطه می‌خوردم و نه تنها جسم که روحم را نیز در آفتاب عریان می‌کردم.

  به همه ثابت می‌کردم که به دلیل پیر شدن نیست که دیگر عاشق نمی‌شدند بلکه زمانی پیر می‌شوند که دیگر عاشق نمی‌شوند.

  به بچه‌ها بال می‌دادم، اما آن‌ها را تنها می‌گذاشتم تا خود پرواز را فرا گیرند.

  به سالمندان می‌آموختم با سالیده شدن نیست که مرگ فرا می‌رسد، با غفلت از زمان حال است.

  چه چیز‌ها که از شما‌ها [خوانندگانم] یاد نگرفته‌ام...

  یاد گرفته‌ام همه می‌خواهند بر فراز قلهٔ کوه زندگی کنند و فراموش کرده‌اند مهم صعود از کوه است.

  یاد گرفته‌ام وقتی نوزادی انگشت شصت پدر را در مشت می‌فشارد، او را تا ابد اسیر عشق خود می‌کند.

  یاد گرفته‌ام انسان فقط زمانی حق دارد از بالا به پایین بنگرد که بخواهد یاری کند تا افتاده‌ای را از جا بلند کند.

  چه چیز‌ها که از شما یاد نگرفته‌ام...

  احساساتتان را همواره بیان کنید و افکارتان را اجرا.

  اگر می‌دانستم امروز آخرین روزی است که تو را می‌بینم، چنان محکم در آغوش می‌فشردمت تا حافظ روح تو گردم. اگر می‌دانستم این آخرین دقایقی است که تو را می‌بینم، به تو می‌گفتم «دوستت دارم» و نمی‌پنداشتم تو خود این را می‌دانی. همیشه فردایی نیست تا زندگی فرصت دیگری برای جبران این غفلت‌ها به ما دهد.

  کسانی را که دوست داری همیشه کنار خود داشته باش و بگو چقدر به آن‌ها علاقه و نیاز داری. مراقبشان باش. به خودت این فرصت را بده تا بگویی: «مرا ببخش»، «متاسفم»، «خواهش می‌کنم»، «ممنونم» و از تمام عبارات زیبا و مهربانی که بلدی استفاده کن.

  هیچکس تو را به خاطر نخواهد آورد اگر افکارت را چون رازی در سینه محفوظ داری. خودت را مجبور به بیان آن‌ها کن. به دوستانت و همه‌ی آنهایی که دوستشان داری بگو چقدر برایت ارزش دارند. اگر نگویی فردایت مثل امروز خواهد بود و روزی با اهمیت نخواهد گشت.

  آرزو می‌کنم و امید دارم از این نامه‌ی کوتاه خوشتان آمده باشد و آن را برای تمام کسانی که به آن‌ها علاقه‌مندید بفرستید.»

همراه با عشق

گابریل گارسیا مارکز

تئو آنجلو پولوس نازنین

خالق فیلم سفر به سیترا تئو آنگلوپولوس(آنجلوپولوس) کارگردان شهیر یونانی، در هنگام فیلمبردرای آخرین فیلمش در اثر تصادف درگذشت.من این فیلم ساز رو خیلی خیلی دوست داشتم حیف شد )): مخصوصا آن فیلم بسیار زیباش سفر به سیترا و اون موسیقی جادوییش ورقص پیرمرد رو تپه ..... روحش شاد .

درباره آنجلوپولوس+

پیوند اصغر با اسکار

اصغر فرهادی کاندیدای  دو جایزه اسکار شد .بیشتر خوانید


خرما بر نخیل

 سی امین جشنواره فیلم فجر امسال در 9 استان اصفهان، فارس، سیستان و بلوچستان، قزوین، خراسان رضوی، لرستان، البرز، خوزستان و کرمان برگزار می‌شود. منبع خبر +

دیریا موجن کاکا

وقتی حرص ناخدای پرطمع بالا ببو / بلا ابوت. بلا می شود و خشک و تر را با هم می سوزاند. متاسفانه بی مسئولیتی آدمها حد و مرز ندارد جان انسان بی ارزش شده است . اگر به خدا و پیغمبر اعتقاد ندارید که مطمئنم ندارید حداقل وجدان  داشته باشید ،به وجدانتان رجوع کنید . حتی حیوانات هم نوع دوستند مارا چه شده است ؟؟؟ دیریا موجن کاکا !!!

عکسهای سامی حزنی

اطلاعات بیشتر در همین باره