گوج گنو

برداشتهای احسان و ایمان رضائی

گوج گنو

برداشتهای احسان و ایمان رضائی

تخریب هویت

از رنجی که می بریم !

سر راست برویم سر اصل مطلب بهتر است . ساحل سورو واقع در غرب شهر بندر عباس در حال تخریب است . این تخریب به وسیله احداث خط اتوبان در حال انجام است اتوبانی که ساحل محله پشت شهر بندرعباس را به میدان اسکله شهید باهنر وصل می کند .

نگارنده معتقد است این تخریب یک تخریب فرهنگی و هویتی است . سورو پیش ازین که بندرعباس وجود داشته باشد و جود داشته است. با سابقه بیش از 1500 سال ( می توانید به منابعی که در انتهای مطلب ذکر می شود رجوع کنید ) ساحل سورو با بکر بودنش می تواند یک محل بسیار مناسب برای اکوتوریسم باشد  حتمن مسئولان تصمیم گیرنده شهر بندرعباس که انشالله با سواد هستند و دارای مدارک عالیه دانشگاهی و همراه با چاشنی ادعا در این زمینه مطالعاتی داشته اند . بیشتر کشور های دنیا چه آنها که دارند ! بشدت به این مقوله توریسم اهمیت می دهند و چه آنها که ندارند بشدت به دنبال بدست آوردن این موقعیت بسیار مناسب اقتصادی و فرهنگی برای کشور خود هستند . تصور بفرمایید کشور ترکیه را بدون مسجد ایا صوفیه و  همچنین کشور ایتالیا را بدون آن معماری بسیار خیره کننده آنوقت چه می ماند ازین کشور هایی که نام بردم ؟! و کشور خودمان را بدون تخت جمشید و یا میدان نقش جهان و ...و ... ... الی آخر بنده یقین دارم مسئولین شهر ازین مسائل اطلاع دارند مسئولی که برای تصدی گری  اداره امور یک استان یا شهر دوره مهم مدیریت استراتژیک را طی کرده است ازین مطلب بدیهی آگاه است پس اشکال کار کجاست ؟. چرا فکر می کنید هر ساحلی خاکی را باید آسفالت کرد ؟ چرا فکر می کنید خیابان دو بانده نشان و نماد توسعه پایدار یک مملکت است ؟ چرا فکر می کنید عبور ازدحام آمیز ماشینها از ساحلی تاریخی و فرهنگی و هویتی یک شهر نشان پیشرفت خواهد بود ؟ آیا شما دچار عدم اعتماد به نفس هستید ؟ آیا شما مسئولین خجالتی هستید که فکر می کنید که چهار تا در و دیوار گلی موجب آبرو ریزی است؟ و بایدآنرا بشدت و خیلی سریع تبدیل به دیواری سیمانی با نمای اکر کنید؟ تا زیبا تر به نظر برسد ؟ چشم انداز فرهنگی شهری مثل بندر عباس را  چگونه دیده اید ؟ آیا چشم انداز توریسم و گردشگری در یک شهر را  سنگ فرش کردن ساحلهای خاکی می بینید ؟  و زدن چند آلاچیق فایبر گلاس و به راه انداختن بساط قلایان میوه ای می دانید ؟ خب این کار را که انجام داده اید در ساحل گلشهر و رسالت جنوبی  این کافی نیست ؟ قطعا موافقان طرح احداث جاده در سال حل سورو همان هایی هستند که بشدت احساس می کنند باید پشت مقبره کورش در پاسارگاد سد احداث شود و از زیر میدان امام در اصفهان مترو عبور کند!!  نکنید آقایان نکنید این یک خیانت فرهنگیست ! هویت فرهنگی چیزی نیست که یک شبه و یک یکماهه بدست آمده باشد که بشود یک شبه آنرا نابود کرد . نابودی روستای 400 ساله جمال احمد کافی نبود که کمر به قتل سورو بسته اید ؟!؟ با احداث خیابان در ساحل خواجه عطا چه گلی به سر مردم شهر زدید که حالا در سورو بزنید ؟

 ادامه دارد .....

رجوع کنید به +

رجوع کنید به +

رجوع کنید به +

رجوع کنید به +

رجوع کنید به +




شبی از جنس خواب

تلاقی دو نگاه بعد از چهل سال


به بهانه برگزاری شب سینمایی نهنگ


این نوشته قصد ندارد یک نقد باشد بلکه برداشت آزاد نگارنده از رویدادهای چند وقت اخیر در شبی به یاد فیلمساز برجسته هرمزگانی سید حسن بنی هاشمی است .

گفته ها و ناگفته های برگزاری مراسم نکوداشت برای حسن بنی هاشمی گفته و شنیده شده . چه مراسمی که اعضای  کانون فیلم انجمن سینمای جوان توسط حوزه هنری استان هرمزگان برای حسن برگزار کردند چه شب سینمایی نهنگ که توسط اعضای انجمن سینمای آزاد هرمزگان توسط موسسه فرهنگی هنری فانوس خیال  برای بنی هاشمی .

هر دو مراسم با تلاش و پیگیری و زحمات این دو گروه به خوبی برگزار شد و اتفاقا در شان حسن بنی هاشمی ، و به امید تداوم .

اما مقصود نگارنده نگاهی گذرا به نمایش دو فیلم با فاصله بین 1352 تا 1391 چیزی حدود 40 سال است . دو فیلمی که دریک شب و برای تولد بنی هاشمی پخش شد . البته لازم به ذکر است که اینجانب هیچ اطلاعی از انتخاب آگاهانه و یا نا آگاهانه مضمون این دو اثر توسط برگزار کنندگان شب سینمایی نهنگ ندارم و گویا عمدی در کار  نبوده است و خیلی اتفاقی این دو نگاه از دو فیلمساز هرمزگانی در یک شب با  هم تلاقی کردند .

فیلم نهنگ با بازی ابراهیم منصفی در سال  1352 توسط سید حسن بنی هاشمی و در فضای سینمای آزاد ایران در آن سالها و در شهر بندرعباس و با بازیگران بومی ساخته شده . داستان فیلم نهنگ داستان فرار مادر یک جوان است به نام بمون . که بعد ها بمون به خاطر این واقع خود را به دریا می افکند و چند روز بعد جسد بی جانش همچون نهنگ به ساحل می رسد و در همین حین دوست بمون که نقشش را مرحوم ابراهیم منصفی بازی می کند، جسد او را کنار ساحل پیدا می کند و در واقع داستان فیلم از اینجا آغاز می شود و باز هم در واقع داستان فیلم به صورت فلاش بک روایت می شود و ماجرای بمون و سرگذشتش برای بیننده روایت می شود . چون در اینجا قصدم نقدو برسی فیلم نهنگ نیست آنرا به وقت دیگر وا می گذاریم .

در فیلمی دیگر که حدود چهل سال بعد از فیلم نهنگ  ساخته شده به نام شبی از جنس خواب به کارگردانی شیما کهوری نژاد بندری با بازی حسین پریش ، مریم زلفی زاده و فهیم میرابی، داستان مشابهی با فیلم نهنگ روی میدهد . داستان ازین قرار است که زندگی پیر مردی با بازی حسین پریش به صورت فلاش بک ، البته فلاش بکی که در حین روایت کل فیلم بین زمانهای گذشته و حال در رفت و برگشت است گویی اینگونه به نظر می رسد که جوانی که نقش آنرا فهیم میرابی بازی می کند و زنش که نقش آنرا مریم زلفی زاده بازی می کند، بر حسب اتفاق شاید، !  او را به حال خود وا می گذارد و با راننده ماشینی که قرار اس آنها را به قایقی که در اسکله منتظر آنهاست برساند ، می گذارد و می رود . و حالا پیرمرد مانده است و رادیویی قدیمی،  رادویی که جا مانده از آن واقعه کذایی است .

 البته ناگفته نماند در  فیلم نهنگ شاید زیر لایه هایی از فضای ارباب و  رعیتی و فاصله های طبقاتی و و فضای ظالم و مظلوم را می توان دید که در  واقع در فیلمهای دهه 40 و 50 ایران به وفور دیده می شد . که در واقع بخشی از خواستگاه اجتماعی و محصول نظام پادشاهی در آن دوران بوده و اعتراضی به آن . که تحلیل این نشانه ها می ماند برای مجالی دیگر . که همانطور که گفته شد مقصود اشاره به تلاقی این دو نگاه مشترک است از نظر مضمون یا بهتر است بگوییم از نظر پیرنگ اصلی داستان در دو فیلم در فاصله تقریبا چهل ساله که نگارنده حدس می زند شاید انتخاب  موضوع از طرف کارگردان  اتفاقی است که اگر اینگونه است اتفاق جالبی خواهد بود . چون فیلمهای بنی هاشمی معمولا کمتر در این سالها در دسترس فیلمسازان جوان بوده ( که این هم خود معضلی است ) احتمال دیده شدن این فیلم توسط کارگردان فیلم شبی از جنس خواب نزدیک به صفر است پس در واقع تلاقی اتفاقی این دو مضمون نزدیکتر  به واقعیت است .

پی نوشت در همین شب سینمایی نهنگ فیلمی دیگر از فیلمساز خوب هرمزگانی علی رضا احمدی نیز پخش شد با عنوان با من حرف بزن که قابلیت های فنی و تکنیکی بسیار زیادی  داشت که نقد و تحلیل این فیلم را هم وا می گذاریم برای مجالی دیگر و یا شاید افرادی دیگر که در زمینه نقد فیلم دراستان  فعالترند .


نخستین شب سینمایی نهنگ در بندرعباس برگزار شد


نخستین شب سینمایی نهنگ ، یادمان سید حسن بنی هاشمی از فیلمسازان سینمای آزاد ایران و هرمزگان به همت موسسه فرهنگی هنری فانوس خیال و انجمن سینمای آزاد هرمزگان در روز تولد این فیلمساز برجسته هرمزگانی 17 آذر ماه در شهر بندر عباس و در سالن کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برگزار شد . در این مراسم دو تیزر  ساخته جلیل درویشی فیلمسازا هرمزگانی مقیم شهر اصفهان که برای جشنواره حسنات ،که به همت زاون قوکاسیان در سال گذشته برگزار شده بود و در حاشیه آن نیز مراسم بزرگداشتی برای حسن بنی هاشمی برگزار شده بود پخش گردید و همچنین تیزری ساخته احسان رضائی که برای دومین جشنواره اردیبهشت و اولین نکوداشت حسن بنی هاشمی در کشور که در حاشیه این جشنواره در سال 86 برگزار شده بود نیز به نمایش در آمد . در ادامه جلسه شهاب آبروشن رئیس هیئت مدیره انجمن سینمای آزاد هرمزگان توضیحاتی پیرامون روند برگزاری شب سینمایی نهنگ در سالهای آینده را برای حاضرین  تشریح کرد و افزود از سال آینده این شب سینمای به صورت مراسم آکادمی فیلم نهنگ برگزار خواهد  شد و بهترین فیلم سال هرمزگان توسط اعضای رسمی انجمن سینمای آزاد هرمزگان و به صورت رای گیری از اعضای این آکادمی مشخص خواهد شد و یک تندیس تحت عنوان تندیس نهنگ به بهترین فیلم سال هرمزگان اهدا خواهد شد .

در ادامه جلسه فیلم کوتاه نهنگ از ساخته های سید حسن بنی هاشمی محصول سینمای آزاد ایران تولید  سال 1352 به نمایش در آمد.  و همچمنین در ادامه جلسه دو فیلم از فیلمسازان معاصر استان هرمزگان با عنوان شبی از جنس خواب ساخته شیما کهوری نژاد بندری  و با من حرف بزن ساخته علی رضا احمدی به نمایش در آمد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت . لازم به ذکر است مدیریت جلسه نیز بر عهده مهندس محی الدین خطیب از منتقدین سینما در استان هرمزگان بود .  در ادامه به گزارش تصویری نخستین شب سینمایی نهنگ توجه فرمایید .

پی نوشت : در این جلسه پیشکسوتان عرصه سینمای آزاد در هرمزگان چهره هایی همچون منصور نعیمی و بشیر اولی بندری و عبدی  محب و سیسی پور   و چند عزیز دیگر نیز حضور داشتند .

پی نوشت :همچمنین این شب مصادف بود  با  تولد علیرضا احمدی فیلمساز خوب هرمزگانی که اینجانب به ایشان تبریک گفته و آرزو ی موفقیت در کارهایشان را دارم .

عکسها از منیژه آقایی




مراسم نکوداشت سید حسن بنی هاشمی برگزار شد

مراسم نکوداشت سید حسن بنی هاشمی در روز پنجشنبه 16 آذر ماه سال 91 در سالن اداره کل جهاد کشاورزی استان هرمزگان توسط حوزه هنری استان هرمزگان برگزار شد . در این مراسم که با حضور ابراهیم حقیقی و عباس گنجوی نیز همراه بود از کتاب کالنگهایم را دوست دارم نوشته علی رضا محسنی رونمایی شد  و فیلم مستند کنگ از مجموعه راه دور دریا از ساخته های  سید حسن بنی هاشمی به نمایش در آمد و آقایان حسام الدین نقوی و منصوری نعیمی درباره حسن بنی هاشمی به سخنرانی پرداختند و در پایان جلسه نیر ابراهیم حقیقی و عباس گنجوی ازدوران همکاریشان با بنی هاشمی در سینمای آزاد ایران صحبت کردند . این مراسم با حضور تعداد زیادی از هنرمندان و علاقه مندان به سینمای در استان هرمزگان برگزار گردید . در ادامه به گزارش تصویری این مراسم توجه فرمایید »

اولین کارگاه جشن سینمایی نهنگ برگزار شد

روز پنجشنبه 16 آذر ماه سال 91 اولین کارگاه تخصصی سینمای کودک توسط انجمن سینمای آزاد هرمزگان با همکاری موسسه فانوس خیال با نمایش فیلم گردش در یک روز خوش آفتابی در سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندرعباس برگزار شد . در این جلسه دو تن از منتقدین سینما در استان هرمزگان مهندس محی الدین خطیب و دکتر حمزه سلیم پور به نقد و تحلیل این فیلم از ساخته های حسن بنی هاشمی برای مربیان کانون پرداختند لازم به ذکر است فیلم گردش در یک روز خوش آفتابی در سال 1353 به تهیه کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران و به کارگردانی حسن بنی هاشمی در شهر بندرعباس ساخته شده است . درادامه به گزارش تصویری این مراسم توجه فرمایید »



نکوداشت سید حسن بنی هاشمی

با حضور عباس گنجوی و ابراهیم حقیقی

این مراسم توسط  حوزه هنری استان هرمزگان برگزار می گردد

نخستین شب سینمایی نهنگ

اگه دوست دارید روز تولد سیدحسن بنی هاشمی دور هم جمع بشیم، چند تا فیلم کوتاه از بچه های بندرعباس ببینیم، گپ بزنیم و چایی بخوریم.
روز جمعه ساعت 6 همتون رو تو کانون می بینم.
هرکسی رو هم دوست دارید با خودتون بیارید.
نمایش فیلم های :
با من حرف بزن (علیرضا احمدی)
شبی از جنس خواب (شیما کهوری)


 و همچنین در ادامه جشن نهنگ برگزار می شود : 


چهارمین جایزه داستان های ده کلمه‌ای فراموشی لی

فراموشی لی برای چهارمین سال پیاپی، جایزه‌ی ادبی داستان‌های ده کلمه‌ای را برگزار می کند.