گوج گنو

برداشتهای احسان و ایمان رضائی

گوج گنو

برداشتهای احسان و ایمان رضائی

دو قلو های افسانه ای بعد از 27 سال

سعید صادقی عکاس برجسته کشور که در سالهای جنگ تحمیلی از رزمندگان عکاسی می کرده بعد از انتشار عکس این رزمندگان در خبر آنلاین حالا به جستجوی برای پیدا کردن  آنها پرداخته است . محمد سایبانی بازیگر تئاتر هرمزگانی در این کار با سعید صادقی همکاری داشته و موفق به شناسایی دو نوجوان حاضر در یکی از عکسهای صادقی در سال 1365 در بندرعباس شده اند  . برای خواندن خبر کامل به این لینک مراجعه کنید

هشتمین جشنواره ملی فیلم و عکس اردیبهشت27 مرداد برگزار می شود

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان بندرعباس هشتمین جشنواره ملی فیلم و عکس اردیبهشت با تاخیری دو  ماهه  از ۲۷ الی ۲۹ مردادماه ۱۳۹۲ در شهر بندرعباس برگزار میشود

محمود عسکری  رئیس انجمن سینمای جوانان بندرعباس و دبیر هشتمین جشنواره ملی فیلم و عکس اردیبهشت اعلام کرد این جشنواره که قرار بود طبق روال هفت دوره گذشته در اردیبهشت ماه هر سال برگزار گردد بدلیل مشکلات مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان  به عنوان حامی اصلی جشنواره با تاخیر برگزار می گردد.

 عسکری ضمن پوزش از همه شرکت کنندگان و مخاطبان جشنواره اردیبهشت اظهار داشت در جلسه ای که با حضور  رئیس ستاد برگزاری جشنواره و مدیرکل  اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان  حجت الاسلام  حسین مرشدی در تاریخ سه شنبه ۲۵ تیر ماه ۱۳۹۲  بر گزارشد ، با موافقت آن اداره کل تاریخ ۲۷مردادماه ۱۳۹۲ برای برگزاری جشنواره تعیین گردید.

عسکری افزود : امید است اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان و دیگر نهاد های فرهنگی ذیربط در این استان مساعدت نموده تا این جشنواره در تاریخ معین شده با کیفیت مناسبی برگزار گردیده و مسائل و مشکلا مالی نیز مرتفع گشته تا شاهد جشنواره  ای بر پار هم برای مخاطبین و هم برای هنرمندان حاضر در جشنواره باشیم .

لازم به ذکر است  این جشنواره در دو بخش  عکس و فیلم و در دو قسمت ملی و استانی بر گزار می شود

از میان  ۴۱۳ فیلم  ارسال شده به دبیر خانه جشنواره ۳۶ فیلم در بخش فیلم ملی با  گرایش سینمای فرم گرا  و تعداد ۹ فیلم نیز در قسمت  استانی در دو بخش    داستانی و مستند جشنواره حضور دارند .

همچنین  از میان ۲۵۰۰ قطعه عکس ارسالی از    ۲۲۰ عکاس شرکت کننده در این جشنواره ۱۰ عکاس موفق به حضور در بخش عکس با موضوع انسان و جامعه شهری ( مجموعه)  و ۲۱ عکاس در بخش جشنهای ایرانی و ۲۰ عکاس نیز در بخش استانی باموضوع آزاد، شده اند.

هشتمین جشنواره ملی فیلم و عکس اردیبهشت ۲۷ الی ۲۹ مرداد ماه ۱۳۹۲ در فرهنگسرای طوبای شهر بندرعباس برگزار خواهد شد  لینک خبر

خروس

به سنت هر ساله رمضان که چند سالیست به دیدن فیلم و خواندن کتاب و مجله های نخوانده و تلمبار شده می گذرد امسال هم تا آنجا که در توانم باشد سعی می کنم بیشتر نخوانده ها را و ندیده ها را مطالعه کنم البته اگر این سینمای مستند انرژی باقی بگذارد . اما بد ندیدم کتابی که در رمضان پارسال خواندم را معرفی کنم خروس داستان تقریبا کوتاهی از ابرهیم گلستان!!!

گلستان را می شناختم از طریق فیلم های مستند و یکی دو فیلم بلندش و آن داستان زندگی جذابش را با فروغ فرخزاد  و بقیه ماجرا ...... اما داستانی ازو نخوانده بودم.

این کتاب در کتابخانه ما موجود بود  اما فرصتی برای خواندش پیش نمی آمد. خروس به واقع یکی از بهترین داستان کوتا ه های تاریخ ادبیات ایران است این را بدون اغراق می گویم حیف آدمهایی مثل گلستان که گوشه نشین می شوند و چیزی منتشر نمی کنند . گلستان چه در فیلم و بخصوص در حوزه ادبیات اگر مجالی بیش ازین می یافت حتمن در دنیا یکی از افتخار آوران کشور می شود ( از لحاظ جوایز ادبی عرض می کنم ) کما اینکه هم اکنون هم ما به ایشان وآثار شان مفتخریم از جمله فیلمهای او می توان به خشت و آینه -  اسرار گنج در جنی ... و داستان خروس و مد و مه  اشاره کرد .

این تنها کتاب فارسی بود که حداقل بنده خوانده بودم و دارای ساختار و شکل ظاهری و باطنی زبانی بود یک جور آهنگ و ریتم خاصی در این کتاب مشاهده می شد البته داستان هم بشدت تاثیر گذار است یک اتفاق ساده که فکر کنم در یکی از مناطق ساحلی استان هرمزگان رخ می دهد اما چنان گلستان این داستان را تاثیر گذار روایت می کند که حتی تا سالها از خاطر خواننده نمی رود !! توصیه می کنم داستان را روز بخوانید !


افتخاری دیگر برای هرمزگان


فیلم گفتگوی منتشر نشده ژاله به کارگردانی مرتضی نیک نهاد از هرمزگان جوایز جشنواره منطقه ای سینمای جوان  ( بام ایران )  را درو کرد .

جایزه بهترین کارگردانی فیلم داستانی به مرتضی نیک نهاد برای فیلم گفتگوی ......

جایزه بهترین تصویر برداری به سامی حزنی و عبدالحسین رضوانی برای فیلم گفتگوی ....

جایزه بهترین تهیه کنندگی به عبدالحسین رضوانی برای تهیه فیلم گفتگوی .......

کاندید بهترین تدوین فیلم : مرتضی نیک نهاد برای فیلم گفتگوی منشر نشده ژاله


منبع خبر +


منبع خبر +

چه خوبه که برگشتی

چه خوبه که هستی


امشب فیلم چه خوبه که برگشتی تازه ترین ساخته استاد داریوش مهرجویی را دیدیم و لذت بردیم . نگارنده معتقد است همچنان دود از کنده بلند می شود ! مهرجویی در این دو فیلم آخر نشان داده که زده است به سیم آخر و دنیا را  به هیج کجای خودش هم نمی گیرد . او حتی آنقدر توانایی دارد که  از موضوع زباله های  شهر نیز  یک فیلم فلسفی همراه  با نشانه های که مخاطب را به سمت تاویل رهنمون کند بسازد . و این کار هر کسی نیست. حتی در کنار این مهرجویی بشدت ریتم را حفظ می کند و تاثیر خود را در روند فیلم می گذارد و بخصوص در فیلم آخر نگارنده بشدت با فیلم همراه بود و مثل خود فیلم ساز از جهانی ساخته دست مهرجویی لذت می برد ، لذتی وافر . دیگر چه توقعی از یک فیلم باید داشت ؟؟ قرار است یک فیلم یا یک اثر هنری چه کاری انجام دهد که فیلم چه خوبه که برگشتی داریوش خان مهرجویی انجام نمی دهد ؟!


به افتخار حال اساسی که استاد امشب به نگارنده داد در زیر چند لینک و عکس مرتبط با استاد ارائه می گردد .

چه خوبه که هستی استاد  داریوش مهرجویی 


پی نوشت : فقط تنها نکته ای که آزار دهنده است حداقل برای نگارنده ،حضور حامد بهداد در فیلمهای مهرجویی ست . این وصله خیلی ناجور است و به استاد نمی چسپد!


 پی نوشت 2+مهرجویی از تهران رفت .


گفتگوی فیلمساز جوان هرمزگانی با پایگاه خبری فیلم کوتاه

فیلمسازی در شرایط بحران

عنوان مصاحبه ایست با   علی رضا احمدی فیلمساز هرمزگانی و عضو انجمن سینمای جوانان بندرعباس که با  پایگاه خبری فیلم کوتاه ایران انجام شده  .. می توانید در  این آدرس  بخوانید .