گوج گنو

برداشتهای احسان و ایمان رضائی

گوج گنو

برداشتهای احسان و ایمان رضائی

اشک مردم هرمزگان و لبخند خانم اشتون (سخنی با شورای محترم امنیت ملی کشور)

یادداشتی از استاد محمد ذاکری در روزنامه ندای هرمزگان

یکم: نزدیک ده روز است که علنی شدن مصوبه شورای امنیت ملی کشور درباره تجزیه استان هرمزگان، مردم وطن دوست این خطه را چنان در بهت و حیرتی بزرگ فرو برده است که همچنان هیچ مقامی نتوانسته است پاسخگوی این چرایی باشد که چگونه شده است که عالی ترین مرجع حفظ امنیت ملی یک کشور و حافظ یک پارچگی مردم آن در یک نزاع قومی و اختلاف محلی بین دو استان دخالت کرده و شأن خود را در حفظ و پاسداشت اتحاد اقوام و مذاهب و دفاع از کیان میهن در حد نماینده یک شهرستان فروکاسته است؟ و بدون رضایت و میل و بدون کارشناسی لازم و بدون تجانس مذهبی و قومی و زبانی قطعه ای از یک استان را به استان دیگری ملحق کرده است که از نظر وسعت و جمعیت خود نیاز به تقسیم شدن دارد.


عکس اصلی خبر

دوم :

 در چند سال گذشته عده ای از اهالی سیاست ، دمیدن در تنور مطالبات قومی و برانگیختن احساسات نژادی و مذهبی را زمینه ای مناسب یافتند که بر پلکان قدرت صعود کرده و از آن به مناصب و مصادر برسند .

منوط کردن توسعه جنوب فارس به تجزیه استان هرمزگان و تصاحب روستاها و شهرهای آن از همین عوام فریبی های ضدملی بود که متاسفانه در سال های اخیر با آن برخورد مناسب نشد و زمینه ای شد که عده ای از دل بستگان به قدرت و ثروت دشمنی با مردم هرمزگان را در مناطق جنوبی استان فارس تکثیر کرده و روز به روز بر این توطئه وحدت شکن بیفزایند .

خیلج فارس هم چون جنگل های شمال و کوه های البرز و دریای خزر و کویر لوت و دریاچه ارومیه و الوند و دماوند و .. پاره ای از تن ایران بزرگ است و متعلق به همه ملت است لذا اندیشه اتصال استان فارس به دریا و داشتن مسیر خاص ارتباط با خلیج فارس مانند پذیرفتن این ادعاست که هر استان برای رسیدن شهروندان اش به ساحل دریای خزر، خواهان قسمتی از استان های گیلان و مازندران . شود؟ !

یا برای رفتن به زیارت حضرت امام رضا (ع) خواهان جاده و راه آهنی مستقل و فرودگاهی ویژه در خراسان باشد !

لذا سخیف بودن. نیاز استان فارس به اتصال به دریا بر همگان روشن و بدیهی است و این مطالبه را چیزی جز برانگیختن بی جهت مطالبات و تضعیف ملیت و دامن زدن به تفاوت های نژادی و قومی در منطقه نمی توان تصور کرد. آن هم در حق هرمزگان مظلومی که خود از سوی بیگانگان در مورد جزایر سه گانه مورد طمع دشمن و هدف ادعاهای واهی و ساختگی است .

لذا به نظر می رسد طرح تجزیه هرمزگان نه تنها طرحی کارشناسی و براساس رضایت و نظر مردم خطه جنوب نبوده که بر عکس طرحی سیاسی و . ضد وحدت ملی و دامن زننده بر اخلافات مذهبی و قومی در سواحل خلیج فارس می باشد .

سوم :

استان فارس از لحاظ وسعیت یکی از معدود استان های بسیار بزرگ کشور است  و می توان آن را در این نزاع تقسیمات کشوری به فرزند بزرگ خانواده و استان محروم هرمزگان را به فرزند کوچک و مظلوم خانواده تشبیه کرد. طرح تجزیه هرمزگان و الحاق روستاها و سواحل آن به فارس مانند این است که فرزند بزرگ تر به اشتباه خواهان تکه نانی در دست برادر کوچکتر خود است .

آیا شأن شورای امنیت ملی نباید شأن پدر خانواده و حل کننده زیاده خواهی های برادر بزگ تر باشد؟

مصوبه کنونی این ذهنیت را به وجود آورده که خدای ناکرده پدر خانواده از مقام عقلانی و عاطفی خود خارج شده و تکه نان برادر کوچک و محروم را ستانده و او را فرو کوفته و به گوشه ای انداخته و لقمه را به ناحق به دهان برادر بزرگ تری نهاده است که خود به حد کافی بزرگ و فربه است؟ !

چهارم :

شورای امنیت ملی همیشه نهادی محترم و معظم و به دور از اختلافات مذهبی و نژادی و قومی و تامین کننده امنیت و آسایش تمام ملت ایران از هر دین و مذهب و قومیتی بوده است .

این نهاد همیشه بنا بر مصلحت و برای حفظ کیان کشور در زمینه های مختلفی مصوباتی داشته که براساس نیازهای جدید و مصلحت های تازه آن مصوبات را اصلاح و لغو نموده است که در پرونده هسته ای می توان پذیرش تعلیق غنی سازی در دروه ای و لغو این مصوبه در دوره ای دیگر را مثال آورد اینک نیز به نظر می رسد که طرح تجزیه غرب هرمزگان طرحی غیرکارشناسی و اختلاف برانگیز و افزایش دهنده تعصبات خشک واختلافات زشت قومی و مذهبی و زمینه ساز سوء استفاده دشمنان می باشد که از وحدت این ملت در هراس هستند .

لذا توقع لغو مصوبه تجزیه هرمزگان از سوی مردم این دیار که خود را در شکل ناآرامی های هفته های اخیر نشان داده است،کوچک ترین خواسته مردم هرمزگان از آن نهاد محترم و ملی است .یقیناً تقاضای دیده شدن اشک مردم هرمزگان در کنار لبخند دیگران تقاضای بزرگی نیست  لینک منبع.

پژوهشگر فرهنگ و تاریخ هرمزگان

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد