گوج گنو

برداشتهای احسان و ایمان رضائی

گوج گنو

برداشتهای احسان و ایمان رضائی

اردیبهشت عاشقانه ای بود

  

 (عکس از ایمان برنده جایزه اول بخش خلاقه در جشنواره اردیبهشت )


۱- اولش یک خسته نباشید جانانه به برگزارکنندگان جشنواره بخصوص آقای حسام الدین انصاریان بگم که واقعا سنگ تمام گذاشت و انصافا بخش عکس جشنواره از نظر برگزاری در سطح ملی و حتی بین المللی قرار داشت بخصوص وورکشاپها؛ ومن نظرم درمورد اقای انصاریان عوض شد . 

۲- جشنواره اردیبهشت نشان داد که سینما در هرمزگان زنده است (جهت اطلاع کسانی که می گویند ما سینما نداریم ) اتفاقا داریم دراین دوره از جشنواره با وجود عدم حضور ۱۰ تن از فیلمسازان شاخص بازهم ۴۷ اثر به دفتر جشنواره ارسال شد ه بود این فقط یک معنی می دهد سینما زنده است . 

۳- بازهم تاکید میکنم اتفاق خیلی خوب جشنواره امسال نبود هیئت انتخاب در جشنواره بود؛ اما مدیران سینمای جوان می توانستند جشنواره را به دو بخش الف و ب یا بخش اصلی و بخش جنبی تقسیم کنند تا درموقع پخش ؛آثار به یک همسطحی می رسیدند و الا اینکه همه فیلمهای جشنواره پخش می شوند جای بسی خوشحالی داشت و باعث انگیزه خواهد بود برای فیلمسازان تا کارشان را ادامه دهند حتی اگر شده به امید پخش فیلمهایشان در جشنواره ؛فیلم بسازند و این تنها راهیست که ما می توانیم نیروی انسانی در سینما را گسترش دهیم و تکثیر کنیم . 

۴-خیلی خوشحال شدمّ آقای یوسف محمود پور عزیز این انسان با استعداد شگرف؛ در این جشنواره موفق به دریافت جایزه شد . 

۵- نمایشگاه عکس جشنواره اردیبهشت همچنان پابر جاست فرصت خوبیست برای دوستان تا دور هم بشینیم و در مورد اتفاقات جشنواره حرف بزنیم.


 

من و هادی آرمین از دوره آمادگی باهم همکلاس بودیم این عکس هم مربوط به سال اول راهنماییه توی مراسم دهه فجر  

  ( هادی دو روز کنسرت برگزار می کنه )

ما و اردیبهشت +سیر مصور سینمای هرمزگان

 ۱-جذابیت همه جشنواره ها ی دنیا به اینه که تا آخرین دقایق نتونی حدس بزنی که چه کسی جایزه گرفته (حتی اسکارم همینطوریه واسکار از این قضیه به نحو احسن بهر ه بردای رسانه ای می کنه )اما متاسفانه  جشنواره اردیبهشت.......... 


۲-یکی از حلقه های گم شده در  جشنواره اردیبهشت عدم برگزاری جلسات نقد وبررسی است . دوستان اعتقاد دارند که این جلسات دارای تنش خواهد بود وبرای جلو گیری از این موضوع جلسات را برگزار نمی کنند از همون جشنواره اول همینطوری بوده به نظر من ترس دوستان بی مورد است شاید یکی از اشکالات سینمای هرمزگان همین عدم نقد شدن فیلمهاست. 

  

۳-سینمای هر جامعه ای آینه تمام نمای آن جامعه است اگر در فیلمهای استانمان شلختگی بی نظمی شلی؛ ولی؛ بی کیفیتی؛ ولکنت زبان و خنثائیتی را مشاهده می کنید ویا فیلمها جذابیت لازم را ندارند اینها همه محصول جامعه است و مسئولیت جامعه به دست مدیریت جامعه است . قطعا همه مواردی که گفتم در شهرمان هم مشاهده می کنیم و در دیگر حوزه ها ؛ اجتماعی ؛ اقتصادی؛ معماری؛ورزشی؛ سیاسی؛ همین شلختگی شلی و ولی را می بینیم . 


۴-یکی از لذتهای من در زندگی این است که هوا گرم باشد یخورده عرق کنم بعد وارد سالن تاریک وخنک فرهنگسرا شوم ؛بنشینم کنار دسته ممد سایبانی و دونفری فیلم تماشا کنیم و هرجا دوست داشتیم سوت بزنیم وسط فیلم و کلی جیغ وداد کنیم .آی می چسپد.. .


۵-برای احترام به همه کسانی که در سینمای هرمزگان خون دل خورده اند و ایثار کرده اندکلاه از ازسر بر می داریم ویکسال دست آورد سینمای استانمان را به نظاره می نشینیم . 

  

پ.ن به امبد مهربانی بیشتر کینه کمترهمدلی بیشتر حسادت کمتر سازندگی بیشتر تخریب کمترو به امید تماشاگران فراوان برای سینمای هرمزگان . 

 

این هم ضیافت سینمای هرمزگان:: 

 

 سید محمد عقیلی


 

 سید حسن بنی هاشمی


 منصور نعیمی


 عماد الدین عمادی


 ابراهیم منصفی


 مهدی عطایی دریایی


 علی رضایی


 

 سیروس کهوری نژاد و کوروش گرمساری


 نظر علی شرفی


 محمود عسکری


 خوبیار سالاری

 

فروزان کهوری نژاد بندری


 طاهره حاج حسینی

 

موسی کمالی


کوروش صداقت


علی رضا محسنی


 

مرضیه دهقانی


 

یوسف محمود پور 

   

علی رضا احمدی


مهرداد امیرزاده


محمود شهبازی


 

ابراهیم پشتکوهی


شهاب آبروشن


غلام رضا رحیمی


امیر مینابیان


  

محمد رضا رکن الدینی و کسری حیدری


داوود مرزی زاده


امین درستکار 


 

 

 

ایمان و احسان رضائی 

 

 

و دیگرانی که از قلم افتادند...

درباره اردیبهشت (۵)

۱-ستون پنجم ما از فرماندهی عملیات جشنواره اردیبهشت چهارم خبر می دهند که یکی از اعضائ هیئت داوران جناب حاج شهرام مکری به علت شرکت در جشنواره کن از حضور در هیئت داوران جشنواره اردیبهشت انصراف داده و فرماندهی کل سریعا اقای حاج آرش رصافی را جای گزین ایشان  کرده است برادر رصافی تا به امروز بیش از ۴۰ فیلم کوتاه و مستند رژیسوری کرد ه اند . 

 

۲- تادریا از چند حادثه باید عبور کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

 

فیش آی فیلمی از محمود شهبازی در جشنواره اردیبهشت است که به نظر من از شگفتیهای جشنواره امسال خواهد بود یک تجربه نو در سینمای هرمزگان . توصیه من این است که حتما یه جوری برنامه ریزی کنید واین فیلم را ببینید ضرر نخواهید کرد . فقط در وصف فیلم بگم که انجمن سینمای جوان ایران (مرکز) پس از دیدن این کار بلا درنگ فیلم را از آقای شهبازی با قیمت بسیار مناسبی خریداری کرده اند.

نشست با هوشنگ مرادی کرمانی

جلسه نشست با آقای هوشنگ مرادی کرمانی چهار شنبه 16 اردیبهشت ساعت 19 سالن غدیر 

 

درباره اردیبهشت (۴)

 ۱- ظرف دیشب و امروز نیروهای واحد تجسس عملیات موفق به شناسایی کم سن و سال ترین شرکت کنند جشنواره اردیبهشت (۴) شدند که بدنوسیله خدمت ملت معرفی  می گردد:  

 

آقای محمد نفیسی 

متولد ۱۳۷۴ 

شرکت کننده در بخش عکس 

 

 

۲- فرماندهی ستاد از شما در خواست دارد برای شروع عملیات جشنواره اردیبهشت (۴) رمز عملیات پیشنهاد کنید رموز پیشنهادی خود را بوسیله  بی سیم(کامنتینگ)   اعلام نمایید  

 

من الاه توفیق 

  

(دریادار بولگارا)

درباره اردیبهشت(۳)

اردیبهشت و نامربوطهای دیگر (۳) 

  

 

ردررن ردررن ردررن دندندند شنوندگان عزیز توجه فرمایید  : 

۱- طبق اعلامیه ستاد تبلیغات ضد جنگ لشگر یک تیپ سینمای جوان در طول در گیری خیابانی و نفر به نفر در مسیر سراوان بندر عباس با نیروهای منافقین در طی دیشب و امروز اطراف ساختمان معاونت ضد جاسوسی اداره کل هیئت نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد متاسفانه ۶ تن از عزیزان فیلمساز در دم شهید شدند و یک فیلمساز به شدت زخمی شده . با نهایت تائسف عزیزان شهید فاقد پلاک بوده و هویت شان نامعلوم است و گمنام هستند امادر طی تلاش ستاد مشترک ارتش سینمای جوان و عزیزان غیور هوانیروز پایگاه یکم شکاری بندر عباس موفق به شناسایی فیلمهای این شهدای فیلمساز شده اند که بدینوسیله خدمت ملت شهید پرور اعلام می گردد: 

 

فیلمهای :۱- پرانتز باز پرانتز بسته ۲- زندانی بدون ملاقات ۳- انقباض ۴- پیکان سفید ۵- باروک ۶- یخ  

و همچنین در این درگیری شدید خیابانی که دشمن از سلاح سنگین استفاده می کرد فیلم (اعلامیه مارس) به همراه فیلمسازش به شدت زخمی شده که جهت انجام اصلاحیه توسط یک فروند بالگرد نیروی دریایی به اتاق مونتاژ ستاد مشترک کل قوا جهت انجام اصلاحیه منتقل شده است  

۲- اعلامیه دوم ستادفرماندهی کل نیروهای مسلح جشنواره حاکی از این است که : ۴۲ فیلم در بخش مسابقه امسال جشنواره حضور دارند وهمین ستاد این عملیات ظفر مندانه را به نام اردیبهشت ۴ نام گذاری کرده است و از ملت شهید پرور خواسته تا در انتخاب رمز این عملیات یاری گر این عزیزان باشند ملت شهید پرور می توانند رمز عملیات پیشنهادی خود را با بی سیم در قسمت کامنتینگ این ستون موسوم به ستون پنجم بارگذاری کرده  

۳- طبق اعلامیه ستاد مشترک لشکر انصار اسامی افراد پذیرفته شده در بخش عکس اعلام شد  

لطفا برای دیدن اسامی به فرماندهی لوجستیک لشکر یک بلوجستان شاخه بیمه البرز مراجعه کنید   

 من الاه توفیق  

(فرمانده نیروی زمینی تیپ یک لشکر پاکسازی مناطق عملیاتی)

درباره اریبهشت (۲)

 

درباره اردیبهشت و نامربوطهای دیگر: 

 

ستون پنجم ما از ستاد فرماندهی کل نیروهای جشنواره مسلح اردیبهشت گزارش می دهند که :  

۱- استقبال از جشنواره خوب است بخصوص در بخش عکس . 

۲-داوران بخش فیلم جشنواره معرفی شدند : آقایان حاج زاون قوکاسیان - حاج شهرام مکری - حاج ساعد نیکزاد - که اولی منتقد دومی رژیسور سومی مدیرت فوتوگرافی هستند. 

۳- به حمدلاه و به لطف پروردگار و تلاش نیروها و سربازان گمنام جشنواره های اول و دوم وتلاش و پشتکار یکساله و فرو ریختن حجم سنگین آتش توپ خانه انتقادات در طول یک سال عملیات ظفرمندانه نیروی های مخلص بلاخره هیئت انتخاب از جشنواره ریشه کن شد و برادران جان برکف؛ دشمن دون را تا پشت دروازه های شهر به عقب راندند. 

(تصور کنید زیر صدا مارش ردرررن ردرررن رردررن رردرررن و در ادامه : شنودگان عزیز توجه فرمایید <. شنوندگان عزیز توجه فرمایید (بندر عباس شهر عباس شهر جشنواره های خلیج فار س آزاد شد ) 

 ۴- همچنیین معاونت تجسس و اطلاعات نیروهای گمنام جشنواره اول و دوم خبر می دهند : قرار است هیئت انتخاب وداوری در هم ادغام شوند و داوری فیلمها در خود استان صورت گیرد . 

۵- همین معاونت گزارش می دهد ک داوری بخش عکس در تهران به پایان رسیده است و عکسها توسط یک فروند آنتونف c130 به بندر عباس هلی بورن میشوند . 

6-  همین آنتونف c130قرار است فیلمهای جشنواره را برای گرفتن مجوزپخش به معاونت ضد جاسوسی ادره کل نظارت وارزشیابی وزارت ارشاد منتقل کرده و ظرف یک هفته پاسخ را دریافت کرده و اسامی فیلمهای مجوز گرفته برای شرکت در جشنواره منتشر خواهند شد . 

7- معاونت ستادکل جشنواره خبر می دهد حضور خواهران نسوان در جشنواره امسال پر رنگ بوده به شکلی که احتمالا موزائیکهای حیاط فرهنگسرا را رنگ فرا  میگیرد و هنگامی که می خواهید پای در فرهنگسرا بگذارید پایتان تا زانو در رنگ فرو می رود بخصوص در بخش فیلم خواهران نسوان شگفتی آفریده اند . 

8- یکی از داوران جشنواره امثال از رزمندگان مخلص نیروهای ارتش سینمای جوان ایران است (برادر شهرام مکری)که امثال در گردهمایی سرداران فیلمساز موسوم به فجر فیلمی را رژیسوری کرده بود که نیروهای مخلص تر ارتش سینمای ایران انگشت به دهان ماندند. 

این فیلم ((اشکان انگشتر متبرک وچند داستان دیگر )) نام دارد که امیدورام فرماندهان جشنواره طی عملیاتی این فیلم را در طول برگزاری جشنواره فخیمه اردیبهشت به نمایش عموم بگذارند وبه قول یکی از ژنرالهای ارتش سینما شاهد نوعی مهندسی سینما باشیم .انشالا  

 

نامربوط های دیگر : 

ضمن تشکر از برادر ایثارگر و باشرف نیروی زمینی جناب سردار مجید جلالی برای نبرد دلاور مردانه در مرزهای خوزستان شهید پرور و ذوب نشدن در مقابل ذوب آهن و تقدیم قهرمانی به استقلال   ژنرال مدار ؛غیور . 

 

برهمه ملت واجب کفایی است تا از مرزهای جشنواره امثال صیانت کرده و بدانند که برای روییدن لاله جشنواره؛ خون شهیدان فیلمساز نثار شده است 

   

                                     وصلی اللاه الا محمدن وآل محمد                    

 

                      ( ستاد مشترک پشتیبانی تبلیغات نیروهای جشنواره اول و دوم )

مسافر اردیبهشت

 

زنده یاد کوروش گرمساری 

متولد -1348 بندرعباسمحله سید کامل 

گرمساری دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در بندرعباس طی کرده و وارد دانشسرای تربیت معلم شد 

 و به شغل معلمی اشتغال داشت

 او در خانواده ای هنرمند رشد یافته بود و خواهر و برادران او همگی در حوزه تئاتر و نمایش استان هرمزگان  

از افراد برجسته و فعال بودند

زنده یاد گرمساری فعالیت هنری خود را با تئاتر و به پیروی از خواهر و برادران خود در سال 1360 آغاز کرد 

.

گرمساری با شروع فعالیت سینمای جوان از سال 1363 با گذراندن دوره فیلم سازی و عکاسی وارد عرصه 

 سینما شد 

به گفته اساتیدش    علیرضایی و منصور نعیمی  از همان ابتدا مصمم بود و نشان می داد که جوان با   

استعداد و علاقه مندی است. همین طور هم بود 

 .

گرمساری  پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی .کرد 

 .

از جمله فیلم  هایزنده یاد گرمساری می توان  :به 

  

فیلم های

۱در جستجو فردا  

 2 -  جهله   

 3- رقص جهله  

 4 - تسبیح یادگاری  

5-محرم در هرمزگان  

6- روزی مدرسه ای  

 7- یک آسمان خبر   

 8- پری شفابخش گنو  

9-تصویر توانستن     

10 - ازساحل کوه تا قله دریا 

11- سر مهری   

12-حجله قاسم   

 13- دست و آهن   

14-یاسمین گل    

  15آوای خاک 

اشاره کرد...                                      

 

گرمساری همچنین در طول فعالیت هنری خود موفق به کسب افتخارات ذیل شده است

فیلم( در جستجوی فردا) مقام اول جشنواره منطقه ای سینما جوان 

کسب مقام اول در  یازدهمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان با فیلم مستند( جهله) 

کسب مقام سوم بهترین فیلم مستند در جشنواره تولیدات محلی سیمای جمهوری اسلامی ایران برای  

 

فیلم( تصویر توانستن) 

کسب مقام سوم در جشنواره فیلم آرژانتین برای فیلم( جهله) و همچنین حضور در جشنواره هایی در  

 کشورهای  فرانسه و آمریکا

داوری عکس جشنواره منطقه ای سینما جوان مشهد 1375

داور جشنواره عکس و فیلم آفتاب یزد در سال 1382

-هیئت انتخاب فیلم بیستمین جشنواره سراسری سینمای جوان 1382

چاپ عکس کتاب مجموعه عکس قشم و هرمز در سال  1384

گرمساری از سال 1373 تا سال 1383 مسئولیت سرپرستی انجمن سینمای جوان دفتر بندرعباس را  

 برعهده داشت که شاگردان زیادی را در زمینه سینما در استان هرمزگان تربیت نموده است 

 

و تعداد زیادی از هنرجویان علاقه مند در زمینه سینما در این 10 سال مدیریت کوروش گرمساری از  

 شاگردان وی بوده اند.  

گرمساری فیلم های ناتمامی همچون : سقامامازارعلم علیهفت محرمبرقعتولکرا در  

   پرونده خود داشت 

.

کوروش گرمساری عکاس بسیار چیره دست و با نگاه ناظری بودند 

ایشان اکثر کارهای خودش را شخصاً فیلمبرداری می کرد و حدود 90 درصد تولیدات انجمن سینمای جوان 

  در دوره مدیریتش را تدوین کرده است

گرمساری پدید آورنده  سیاق خاص و منحصر به فردی در حوزه سینما بود  

.

چراکه سینمای هرمزگان را بیشتر با فیلم های او می شناسند

از شاخص ترین آثاراو به جرات می توان فیلم زیبا و تاثیر گذار آوای خاک را نام برد که برای گرمساری  

 موفقیت و شهرت فراوانی به همراه داشت. 

در واقع گرمساری با این فیلم به اوج کا رخود در سینما رسیده بود

 فیلمی درباره آب و خاک و موسیقیفیلمی مستند در مورد سازی به نام جهله که جوانان مینابی بر  

 

 تنآن می کوبند و صدای رویا هایشان از درون جهله تراوش می کند

گرمساری در تاریخ 4/2/1383 به همراه همسر ش معصومه کمالی ؛دخترانش مهشید و فاطمه؛ برادرش  

 

سیاوش (و همچنین پسر برادر و دایی یش )بر اثر سانحه رانندگی به رحمت ایزدی پیوستند. وبار دیگر

 

 هر مزگان قصه مکرر کوتاهی عمرجریان ساز های هنری خود را روایت کرد .  

.   

  کورش فیلمبردار فیلمی از آقای رمیزی نژاد   ۶۵-۱۳۶۴ سمت چپ آقای سبزیکار 

 

   کورش و سیاوش - فیلمبردار سیزیکار    

 

کورش و سیاوش 

 

مهشید

 

 

  

 

معجزه در معجزه

بیشتر به وهم و خیال شبیه است تا واقعیت یا شایدم معجزه اتفاق افتاده  

 

 می خواستم درباره جشنواره اردیبهشت بنویسم  که دو خبر مثل  برق منو  گرفت  

 

۱-مایلی کهن نیامده رفت  

 

۲-استاد علی رضایی جانشین قاسمی در حوزه هنر ی استان شده. ۰در همین باره . کاپوچینو 

این دوتا خبر برام معجزه در معجزه ست در وصف دومی میشه گفت (آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا؟ ولی ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه ست ) 

الهی از  این معجزه  ها اگه داری یه دو تا دیگه بفرستی درست درست می شه خدایا تو می تونی  ؛ اعتماد به نفس داشته باش ؛ یخورده دقت کن ؛همراه با تمرکز. خودت جاشو بلدی که؛؟ یا بهت آدرس بدم ؟  

 

اینم دو عکس از استاد علی رضایی بنیان گذار سینمای جوان در بندر عباس در سال ۱۳۶۳ 

درباره فعالیت سینمایی استاد رضایی :سی سی یو سینما 

 

 

پشت صحنه فیلم (دکه) کارگردان: علی رضایی