گوج گنو

برداشتهای احسان و ایمان رضائی

گوج گنو

برداشتهای احسان و ایمان رضائی

آشنایی با گروه هنرهای نمایشی دانشگاه آزاد بوشهر

در ادامه روند بوشهر شناسی توسط اینجانب در این وبلاگ دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر و گروه آموزشی هنرهای نمایشی آن معرفی می گردد :

منبع »مطلب برگرفته از  سایت  سوره مهر



گروه هنرهای نمایشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بوشهر


 

استان بوشهر، با جمعیتی بالغ بر 743670 نفر، در جنوب کشور و در کنار خلیج فارس قرار دارد. دارای آب و هوای گرم و صحرایی است. قدمت بندر بوشهر (مرکز استان) که قبلاً «لیان» نام داشت به هزارة دوم قبل از میلاد برمی‌گردد که یکی از مراکز مهم امپراتوری ایلام، محسوب می‌شده است. این استان هم‌اکنون نیز یکی از بنادر مهم کشور است.

é استان بوشهر
استان بوشهر، با جمعیتی بالغ بر 743670 نفر، در جنوب کشور و در کنار خلیج فارس قرار دارد. دارای آب و هوای گرم و صحرایی است. قدمت بندر بوشهر (مرکز استان) که قبلاً «لیان» نام داشت به هزارة دوم قبل از میلاد برمی‌گردد که یکی از مراکز مهم امپراتوری ایلام، محسوب می‌شده است. این استان هم‌اکنون نیز یکی از بنادر مهم کشور است.

ï دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بوشهر در سال 1364 تأسیس شد. در آغاز فعالیت در چهار رشته معارف اسلامی، حسابداری، برق و عمران به پذیرش دانشجو پرداخت. در سال‌های بعد رشته‌های تحصیلی آن بیشتر شد. دانشگاه آزاد، واحد بوشهر، فعلاً در 52 رشته گروه‌های علوم انسانی، هنر و فنی مهندسی در مقاطع کاردانی و کارشناسی و همچنین دوازده رشته کارشناسی ارشد علوم انسانی، هنر و فنی مهندسی دانشجو می‌پذیرد. این دانشگاه اکنون حدود 12000 دانشجو دارد.

ï گروه‌ هنرهای نمایشی
رشته هنرهای نمایشی، از سال 1372 با مقطع کاردانی در گرایش بازیگری و کارگردانی و ادبیات نمایشی، فعالیت خود را در این دانشگاه آغاز کرد و از سال 1374 در مقطع کارشناسی با دو گرایش بازیگری و ادبیات نمایشی نیز، به مقاطع تحصیلی نمایشی افزوده شد. رشتة سینما و مقطع کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی نیز، از سال 1384 به رشته و گرایش‌های این گروه اضافه گردید.

ï پذیرش دانشجو
پذیرش دانشجو در این رشته، از طریق آزمون سراسری دانشگاه آزاد اسلامی صورت می‌گیرد. دانشجویان رشته نمایش، تا سال 1382 بعد از قبولی پس از تأیید در مصاحبه عملی به صورت قطعی واجد شرایط ثبت نام، ـ در دانشگاه، می‌شدند. اما، از سال 1382 به بعد، آزمون عملی حذف شد و فقط ملاک قبولی و پذیرش دانشجویان این رشته، قبولی در آزمون سراسری دانشگاه آزاد اسلامی است. هر سال صد دانشجوی کاردانی، پنجاه دانشجو در رشتة سینما و پنجاه دانشجوی کارشناسی و 30 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در رشته هنرهای نمایشی و سینما در دانشگاه آزاد، واحد بوشهر، ثبت نام می‌کنند.

ï فارغ‌التحصیلان
هر سال حدود پنجاه دانشجو، در رشتة‌ هنرهای نمایشی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند.
ï استادان گروه
در گروه هنرهای نمایشی بوشهر، تا به‌ حال استادانی چون دکتر فرزان سجودی، دکتر نغمه ثمینی، دکتر سعید کشن فلاح، دکتر محمدرضا خاکی، حسین جعفری، مرحوم آزیتا صالحی، پرویز تأییدی، خسرو بامداد، جعفر کیوان، اعظم بروجردی و دکتر طلایه رؤیایی تدریس کرده‌اند.
اکنون دوازده مدرس به صورت هیئت‌علمی و مدعو در این گروه مشغول تدریس هستند دکتر محمدحسین ناصربخت، دکتر ندایی، دکتر محمدجواد امینی، دکتر احمد احمدی مطلق، مهرداد ابروان، یونس حیدری، دکتر احمد جولایی، شهربانو میرسلطانی، اشرف سلطانی‌نیا، محمدرضا شهبازی و مدرس مدعو: خلیل مولوی.

ï پایان‌نامه‌ها
دقیقاً تعداد 332 پایان‌نامه دفاع‌شده و کامل در سه مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد در بایگانی پایان‌نامه‌های گروه هنرهای نمایشی وجود دارد.
ï امکانات آموزشی و...
گروه‌ هنرهای نمایشی اکنون از پنج سالن نمایش، یک سالن سمعی و بصری و یک اتاق گریم مجهز استفاده می‌کند. این امکانات با توجه به تعداد دانشجویان، پاسخ‌گوی‌ نیازهای آموزشی و کلاس‌های درسی دانشجویان است. دو سالن اصلی (استاد رفیعی و استاد سمندریان) جهت اجرا با تمام امکانات لازم تجهیز شده‌اند و سه سالن (استاد جوانمرد، استاد نصیریان و استاد ناظرزاده) فعلاً برای تمرینات گروه‌های نمایشی استفاده می‌شوند.
ï نشریات داخلی
انتشار تنها نشریه داخلی گروه هنرهای نمایشی و کانون تئاتر، نشریه همراه است که نشر آن یک سال است که متوقف شده است.

ï فوق برنامه
ـ برگزاری سالانة جشنواره تئاتر دانشجویی بهار آزادی، که تا کنون ده دوره آن برگزار شده است.
ـ تشکیل سمینارهای علمی و هنری، که در آن‌ها دکتر فرهاد ناظرزاده، دکتر علی رفیعی، حمید سمندریان، عباس جوانمرد، علی نصیریان و دکتر جابر عناصری به عنوان میهمان حضور داشته‌اند.
ـ برگزاری دو دوره مسابقه فیلم کوتاه دانشجویی.

ï جشنواره‌های سراسری
ـ دانشجویان، در ادامه کارهایی که در کلاس‌ها انجام می‌دهند و به ‌دنبال فعالیت‌هایی که در جریان جشنواره‌های داخلی دانشگاه دارند آثار دیگری را نیز، برای حضور در جشنواره‌های سراسری و منطقه‌ای آماده کرده‌اند. حضور در جشنواره تئاتر فجر، جشنواره دانشجویی و... جزء این فعالیت‌ها است.
ـ استادان دانشگاه نیز، با دانشجویان در فعالیت‌های فوق برنامه و تولید نمایش‌ها شرکت کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به نمایش «لیلی تا لیلی» به کارگردانی محمدرضا شهبازی در جشنواره بین‌المللی تئاتر و دانشگاهی اشاره کرد.
ï کانون‌ها و انجمن‌ها
ـ تشکیل کانون تئاتر گروه هنرهای نمایشی از سال 1378:
ـ پیشبرد برنامه‌های فوق برنامه از طریق کانون تئاتر؛
ـ تصویب و تأسیس انجمن نمایش دانشگاه آزاد بوشهر.

ï کتابخانه
ـ کتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، مجموعه‌ای کامل از کتب مختلف در زمینة علوم انسانی، فنی مهندسی و هنر است. در این میان، حدود 1500 جلد کتاب آن کتب هنری و به ویژه حوزة هنرهای نمایشی است. هر ساله با برپایی نمایشگاه کتاب دانشگاه بر تعداد کتاب‌های این کتابخانه افزوده می‌شود.

گفت‌وگو با محمدرضا شهبازی،
مدیر گروه هنرهای نمایشی،
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر

ـ مدیر گروه‌ هنرهای نمایشی
ـ لیسانس بازیگری ـ کارگردانی
ـ فوق‌لیسانس کارگردانی
ـ دانشجوی دکترای مردم‌شناسی تئاتر

شما چه رویکردی را در راه‌اندازی رشته نمایش در دانشگاه آزاد بوشهر مؤثر می‌دانید؟
قطعاً سابقه استان‌هایی مثل بوشهر، خوزستان و فارس در زمینه هنرهای نمایشی و حضور هنرمندان و پیش‌کسوت‌ها در این استان‌ها می‌تواند مهم‌ترین انگیزه‌ای باشد که ضرورت تأسیس رشته نمایش را در دانشگاه آزاد بوشهر عملی سازد. مهم‌تر اینکه تأسیس گروه‌ نمایش در این دانشگاه پاسخی به علاقه‌مندان این رشته در استان بوشهر و استان‌های همجوار بوده است.
آیا گسترش بیشتر رشته نمایش را در دانشگاه بوشهر می‌توان پیش‌بینی کرد؟
اصلاً هدف دانشگاه هم این است که رشته نمایش در زمینه‌ها و گرایش‌های مختلف گسترش پیدا کند. اما قبل از هر گسترش کمی، سعی ما بر این است که از نظر کیفی سطح گروه را در حد قابل قبولی افزایش دهیم و بعد از آن، مرحله به مرحله به گسترش امکانات و فعالیت‌های گروه بپردازیم.
آیا راه‌اندازی و فعالیت گروه نمایش را در رشد و پویایی تئاتر استان تأثیرگذار می‌دانید؟
البته! این اتفاق در بوشهر افتاده است. بسیاری از جوانان و علاقه‌مندان تئاتر استان یا دانشجوی این گروه بوده‌اند و یا اینکه در حال حاضر هستند. این دانشجوها در بسیاری از فعالیت‌های نمایشی استان، حضور فعال دارند. همین امر باعث شده است که شهر بوشهر در حال حاضر، یکی از فعال‌ترین شهرها در زمینه هنرهای نمایشی باشد.
گروه نمایش در حال حاضر چه امکانات و تجهیزات و چه کمبودهایی دارد؟
گروه هنرهای نمایشی در حال حاضر، در مجتمع دانشگاهی عالی شهر پنج سالن دارد، دو سالن آن، به طور کامل، با امکانات سخت‌افزاری تجهیز شده است و از سایر سالن‌ها برای تمرین استفاده می‌شود. سعی ما هم، بر این است که به امکانات در ترم‌های آینده همچنان اضافه شود و کمی و کاستی‌های احتمالی نیز مرتفع گردد. و بهترین شرایط برای دانشجوها فراهم شود. ما در کنار این سالن‌ها یک اتاق گریم مجهز و یک سالن مجهز سمعی ـ بصری و آکسسواز کامل داریم. در حال حاضر، شاید مهم‌ترین مشکل گروه دوری از مرکز باشد. متأسفانه دانشجویان ما از دیدن نمایش‌های حرفه‌ای تهران محروم هستند. البته، سعی شده با تهیه فیلم نمایش‌ها و... این مشکل هم در آینده حل شود.
گروه هنرهای نمایشی بوشهر، چه تدابیری برای اجرایی کردن آموزش‌ها و عملی کردن آن‌ها در حوزه فعالیت‌های نمایشی اندیشیده است؟
در بحث کارهای اجرایی و این تدابیر، همین نکته کافی است که بگویم گروه تقریباً سعی کرده تمام امکانات لازم را جهت اجرا و شرایط مساعد اجرا، چه در دانشگاه و چه در سایر جاها فراهم کند و کوشیده تئاتر دانشجویی را در دانشگاه و خارج از دانشگاه، برای اجرای بهتر، حمایت کند.
عمده فعالیت‌های فوق برنامه گروه نمایش دانشگاه چه فعالیت‌هایی بوده است؟
در بحث فوق برنامه، مهم‌ترین کار گروه هنرهای نمایشی، برگزاری مرتب جشنواره تئاتر بهار آزادی است که امسال یازدهمین دوره آن را برگزار می‌کنیم. برگزاری سمینارهای علمی، هنری با حضور استادان برجسته تئاتر کشور است و همچنین برگزاری جشنواره فیلم کوتاه و ایجاد شرایط مناسب برای حضور دانشجویان در جشنواره‌‌های مختلف سراسری و بین‌المللی و منطقه‌ای، از دیگر فعالیت‌ها و اهداف گروه است.
از حمایت‌های ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، جناب آقای دکتر امامی، و معاونان محترم در فراهم آوردن فرصت و امکانات لازم برای گروه نمایش تشکر و قدردانی می‌کنم. و امیدوارم مسئولان محترم نمایشی کشور، به تئاتر دانشجویی شهرستان‌ها توجه و نگاه دقیق‌تر و جدی‌تری داشته باشند.
میزان بهره‌دهی و ‌آموزش این رشته را طی سال‌های گذشته چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ما با حمایت‌های رئیس محترم دانشگاه و استادان این رشته، توانسته‌ایم شاهد موفقیت‌های خوبی در این رشته باشیم. در سال‌های اخیر سعی شده با استفاده از استادان مجرب این رشته، برگزاری جشنواره‌های تئاتر و فیلم و سمینارهای آموزشی،‌ و در اختیار قرار دادن امکانات لازم، بتوانیم گروه را به سطحی قابل قبول برسانیم.