گوج گنو

برداشتهای احسان و ایمان رضائی

گوج گنو

برداشتهای احسان و ایمان رضائی

خشکسالی و دروغ

خشکسالی و دروغ 
دو هزارو اندی سال پیش داریوش هخامنشی دعایی می کند برای در امان ماندن سرزمین ایران او از خدا  می خواهد که سرزمین ازخشکسالی دروغ و دشمن در امان باشد .
و اما بعد 
پسا پیاز عنوان پرفورمنسی است از احمد کارگران . کارگران در این کار سعی بر این داشت تا با استفاده از المانهای پیاز، دیگ و آدمهایی که دور دیگ نشسته و در حال کندن پوست پیاز هستند و مخاطبی که در مقابل این صحنه قرار گرفته و این اختیار را دارد که هر لحظه که اراده می کند وارد این بحث شود و در مورد هر موضوعی که می خواهد به گفتگو بنشیند، قصد داشت از نگاه نگارنده ،مساله گفتگو را در قالب فرمالیستی اش ارائه کند. تاکیدی بر اصالت حرف زدن ، تاکیدی بر گپ زدن، تاکیدی بر گفتگو و... اما دقیقا این هدف احمد کارگران در اجرای کارش کمانه کرده بود و تبدیل به ضد خود شده بود و اساسا همین المانها در ادامه اثر خلع سلاح شده بودند . کارگران دارای سابقه طولانی در انجام چنین اموری است و اساسا در بزنگاهای تاریخی پیرامونش دست به انجام چنین اعمالی می زند و از آنجایی او که دارای هوش و زیریکی بسیار بالایی است و مرد رند سالهای اخیر حوزه تجسمی استان لقب گرفته است، اما این بار به معنای واقعی در این کار ضعفهای فاحشی در کارش دیده میشد که تیتر وار می توان به این ضعف ها اشاره کرد :  یک، نوع چیدمان و ارائه اثر برخلاف شعار اثر در راستای گفتگو نبود و فاصله بسیار زیاد مخاطب و نقطه مرکزی اجرا بسیار به کار لطمه زده بود .دو، انتخاب  پرفورمرهای شروع کننده این پرفورمنس به شدت اشتباه بود زیرا که هیچکدام از آنها قابلیت انجام چنین پرفورمنسی را نداشتند و از کشش لازم برای همراهی مخاطب در نقطه آغازین کار برخوردار نبودند . سه، کارگران به یک سخنرانی طولانی در ابتدای اجرا پرداخت که مخاطب را کلافه کرد و توضیح دادن یک مبحث فلسفی دشوار که  نه سری دارد ونه  تهی ونه منبع آن معلوم است ونه اساس و پایه آن، شبیه بالارفتن بر منبر بود . انتخاب این بحث برای چنین پرفورمنسی در چنین مقطعی زمانی دقیقا "چیز " فرض کردن مخاطب است. چهار، اساسا کارگران علاقه شدیدی به مقوله  بازی هنری  یا به قول خودش پلی آرت دارد. به نظر نگارنده احمد کارگران دارای توهم مهرچینی شطرنج یا خود شاخ پنداری است . او تمامی آدمهای دورو برش را مهره  ای می بیند که می تواند به راحتی با آنها بازی کند و آدمهای  پیرامونش معمولا از این بازیهایی که به راه می اندازد، احساس خوشی دارند و  نا خود آگاه وارد صفحه شطرنج او می شوند که البته مقاومت در برابر چنین فضایی مشکل نیز هست . به واقع کارگران یک روانشناس قدر است او رگ خواب اطرافیانش را در دست دارد و همه را سر کار می گذارد. مثالش همینکه توانسته با یک دیگ و چند عدد پیاز ملتی را مچل خودش کند ،بدون هیچ فایده و دست آوردی.  و این با ذات هنر در تضاد و دروغی بیش نیست. جمله معروفی هست که می گوید هر چه دروغ بزرگتر باشد مردم راحتر آن را قبول می کنند . نگارنده به جناب کارگران چند توصیه دارد و ختم کلام .
 استاد احمد کارگران بجای فریب و بازی با مخاطبان دهه های مختلف هنری، لطفا به وضعیت اسفناک انجمن تجسمی استان هرمزگان رسیدگی کنید.شما یکی از کسانی هستید که مسبب بر مسند نشستن استاد عیسی جنگانی بر ریاست انجمن تجسمی استان بودید و این بر هیچکس پوشیده نیست و خودتان و دیگران همه آگاه بودند که ایشان توانایی مدیریت این انجمن عریض و طویل را نداشتند و ندارند و اکنون  هم نزدیک به دو سال است انجمن هنرهای تجسمی استان هرمزگان تعطیل است!!! . لطفا بجای کندن پوست پیازها از این خرابی که به بار آورده اید آوار برداری کنید و بجای به سخره گرفتن منطق گفتگو و اصالت گفتگو و کلام به سولاتی که پیرامون عملکرد شما در به وجود آمدن وضعیت فعلی انجمن تجسمی ،هست پاسخگو باشید .به جای خر رنگ کردن در گالری گرمساری در برابر عملکرد ضعیف اعضای انجمن تجسمی در نمایشگاه های اخیر پاسخگو باشید. نمایگشاه ضعیف موسی عامری پور، پوستر های ضعیف تر خیام مویدی، نمایشگاه بسیار ضعیف یونس دهقانی محصول چیست؟! کاش به جای عوام فریبی، جلسه ای با اعضای انجمن تجسمی  برگزار می کردید و مشکلات این حوزه را حل می نمودید . و تلاش می کردید تا این انجمن که  هم اکنون دچار خشکسالی مضمن شده است ، نجات یابد . زیرا که در نهایت تاریخ در مورد شما قضاوت خواهد کرد . 
ارادتمند شما احسان رضائی 
آخر تابستان عجیب و غریب94
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد